fbpx
MediaMouse ApS > Teknik

Gammelt håndværk kombineret med computerkraft

High-end computerteknologi benyttes side om side med gammelt traditionelt håndværk inden for tryk og skilte-produktion...

  Håndværk

Størstedelen af de produktioner vi lave tager i større eller mindre grad udgangspunkt i noget af det gamle håndværk inden for grafisk produktion. Selvom det f.eks. er en ren digital produktion af en tryksag, så er grundprincipperne omkring farveopbygning stadig de samme som før den digitale tidsalder.

    Der er andre grafiske teknikker som ikke har sig meget, siden de blev introduceret. F.eks. når det drejer sig om prægning og tilsvarende, så har teknikken næsten ikke ændret sig siden 1600-tallet. Det er blot maskinerne og måden selve klicheerne fremstilles på, som har ændret sig. Men grundprincipperne er stadig helt de samme. Det er også derfor vi i MediaMouse anser kendskabet til det gamle grafiske håndværk som en vigtig faktor, da meget i dag stadig er baseret på det.

Close-up af coatede farver i Pantone-vifte

  Farvestyring

ISO 12647 standarden er markøren for den højest opnålige trykkvalitet. Det er den som vi sigter efter på tværs af de forskellige grafiske opgaver vi løser. Men det er ikke ensbetydende med at det i alle tilfælde er muligt at opnå det samme høje resultat på tværs af alle trykteknikkerne. Der er en lang række faktorer så som udstyr, farver og medie/papir, som spiller ind.

    Inden for henholdsvis digitaltryk og offsettryk trykker vi i henhold til ISO Fogra 39 som er den mest benyttede standard i Europa. Ved staffagefarver i offsettryk er det typisk Pantone ® serierne vi læner os op af. 
    Inden for storformat-print, hvad enten det er vandbaseret, solvent eller UV, er det enten ISO Fogra 39 eller Euroscale (version 2 Coated) som vi benytter når det drejer sig om CMYK-opgaver. Hvis opgaverne indeholder RGB-farver, så er det Adobe RGB (1998) der er styres efter.

Perfekt print i stort format af sort/hvidt billede


Et relativt nyt begreb inden for print og tryk er G7.
G7 metodikken er ikke en officiel standard anerkendt af ICC, men en metode, guideline og markør for hvor farver og især gråatoner opfører sig. Især inden for storformat-print arbejder vi i henhold til G7, da layouts inden for storformat til tider kan indeholde både CMYK og RGB farver i samme printjob.

Derfor er det vigtigt ,at hvad der ligger som en grå-værdi i RGB også matcher den tilsvarende værdi, defineret som ren grå-tone i CMYK, så tæt som muligt. Det er praktisk talt umuligt at matche helt 100%, men det er det, som G7 hjælper til at komme så tæt på som muligt. 

Close-up af storage system med harddiske

  IT-infrastruktur

Vi benytter den nyeste teknologi og kører den til den yderste grænse. Samarbejdet med en bred vifte af kunder og samarbejdspartnere stiller bl.a. krav til hvilke systemer vi kan håndtere data fra. Vores grundlæggende computerkraft er centreret omkring en række Windows- og UNIX-servere. Alle arbejdsstationerne er baseret på virtualisering via Hyper-V clustere med Nvidia GPUer og RemoteFX. Det er ensbetydende med at en stor del af arbejdsstationernes afvikling foregår virtualiseret. Det giver en høj performance samtidigt med at arbejdet kan udføres fra en hvilken som helst arbejdsstation.

Vores centrale storage har på nuværende tidspunkt en kapacitet på 32 Terabytes, hvor godt og vel 18 Terabytes er benyttet. Visse dele af vores systemer er spejlet ud på servere uden for MediaMouse. Dette er gjort både af sikkerhedsmæssige hensyn, men også for at aflaste vores egne internet-forbindelser. To redundante internetforbindelser baseret på henholdsvis en kobberforbindelse og en 100 Mbit fiber, sikrer at vi har forbindelse til omverdenen. Dataudveksling sker enten via email, ftp-overførelse, DropBox, WeTransfer eller tilsvarende.

EnglishDanish
Undskyld vi forstyrrer dig - Men vi skal gøre dig opmærksom på at vores side benytter cookies. Hvis du bliver på siden accepterer du dette.